.

Sunday, August 8, 2010

Ramai pelajar tidak pakai topi keledar



Pelajar perempuan yang mengabaikan keselamatan diri dengan menunggang motosikal tampa topi keledar di Kota Bharu semalam. - Utusdan/Rosni Masri

















KOTA BHARU 8 Ogos - Hasrat Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) melancarkan operasi besar-besaran bagi mengesan pelajar sekolah yang tidak mematuhi peraturan jalan raya amat wajar dijalankan.

Ini kerana, penggunaan motosikal di kalangan pelajar kini sudah menjadi perkara biasa, cuma ramai daripada mereka kurang mengutamakan aspek keselamatan, tidak memakai topi keledar.

Tinjauan Utusan Malaysia di sebuah sekolah di sini mendapati, ramai pelajar tidak kira lelaki atau perempuan menunggang motosikal dengan cara berbahaya selain tidak memakai topi keledar.

Pengawal yang sepatutnya berkawal di pintu pagar sekolah untuk menjaga keselamatan pelajar ketika menyeberang jalan, juga tidak kelihatan.

Wartawan dan jurugambar yang berada di sekolah itu kira-kira 12.45 tengah hari ini untuk merakamkan 'aksi' mereka turut dikejutkan dengan sikap ibu bapa yang mengambil mudah aspek keselamatan ketika mengambil anak-anak mereka dengan motosikal.

Mana tidaknya, ketika ibu atau bapa berkenaan menggunakan topi keledar, anak yang membonceng di belakang dibiarkan tanpa memakai topi keselamatan tersebut.

Keadaan jalan di kawasan sekolah itu yang pada mulanya lengang, menjadi semakin sesak kira-kira 1.15 petang selepas tamat waktu persekolahan apabila ibu bapa datang dan meletakkan kenderaan di tepi jalan bagi menunggu anak masing-masing.

Walaupun pintu pagar sekolah berkenaan betul-betul berhampiran tepi jalan yang sesak, namun pelajar-pelajar yang menunggang motosikal ini dengan selamba mencelah dan memotong kenderaan lain yang bertali arus dengan cara berbahaya.

Seorang pelajar yang ditemui, Noor Azrah Mohd. Shoeb, 17, berkata, pemandangan tersebut adalah perkara biasa yang berlaku pada setiap pagi dan selepas sesi persekolahan.

Noor Azrah yang bakal menghadapi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun ini bagaimanapun memilih untuk berjalan kaki ke sekolah memandangkan dia sendiri tidak mempunyai lesen.

"Ayah juga tidak membenarkan saya menggunakan motosikal dan kadang-kadang dia akan datang ambil," katanya.

Wan Mohd. Amirul Idzwan, 16, pula mengakui dia mengenali beberapa rakan yang tidak mempunyai lesen tetapi mendapat kebenaran daripada ibu bapa mereka untuk menggunakan motosikal ke sekolah.

Semalam, Ketua Pengarah JKJR, Datuk Suret Singh berkata, pihaknya akan melancarkan satu operasi besar-besaran bagi mengesan pelajar yang tidak mematuhi peraturan jalan raya.

Beliau berkata, operasi selama enam bulan itu akan dilakukan di semua sekolah di seluruh negara dengan kerjasama polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Katanya, operasi itu bertujuan mengurangkan kadar kemalangan membabitkan pelajar selain sebagai peringatan dan pengajaran kepada mereka.

No comments:

Post a Comment